Nässelsoppa!

Idag var jag ute o plockade nässlor på vårt blivande trädgårdsland.

Recept: Nässelsoppa med ägghalvor o knäckemacka. (4pers).
2-3 l färska späda nässlor
1knippe gräslök
2msk smör
0,5dl maizenaredning (ljus)
2st grösaksbuljongtärningar
1dl creme fraiche
salt, musötnör, vitpeppar
4hårdkokta ägg
4st skivor rökt eller stekta laxskivor.
fullkornsknäcke.
neotral mjukost.

Tillagning:
1) rensa nässlorna o förväll i 6min i c:a 5dl vatten
2) sila av kokvattnet
3) tag en stor kastrull o koka upp buljongtärningen i vattnet (enl förpack) o tillsätt det smälta smöret.
4) koka i 2-3min eller tills buljongen löst sig.
5) finhacka nässlorna o lägg den i soppan.
6) tillsätt maizenaeredningen o creme fraichen, koka ett par min till, så att soppan tjocknar.
7) servera med hårdkokta ägg o gräslök.
8) stek laxen o citronsaft på laxen.
9) bred mjukosten på knäckemackan o strö på gräslök.
10) passande vin. Chardonnay Pinot Grigio eller kolsyrat vatten.


 Ha en smaklig spis, hälsar gert-åke *Lilla Sofiero, en del av Skåne* 
 www.bmt-ab.se
40-år i Branschen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0