Inspiration, Part ett !

Part ett.
Nong Nooch Tropical Garden.

1954 påbörjade Mr Pisitt och Mrs. Nongnooch Tansacha att anlägga denna trädgård på 520 tunland, och 18år senare var detta den mest ryktbara trädgård i världen. Trädgården har fem olika teman som jag inte skall gå in på. Trädgården ligger 18km. från Pattaya och 163km från Bangkok. Jag kommer att visa några bilder från trädgården och här har jag hämtat min inspiration.

Jag återkommer till denna bild som har många likheter med Norrvikens Trädgårdar.

Entrén till trädgården och parkeringen. Trädgården har oxå en plantskola som är c:a 7km stor och kantar infarten och levererar över hela världen, så de krukor ni ser här vid Entrén är plantskolans.

Hela trädgården utnyttjas som tillväxt för planterna.

Designen flödar, olika kombinationer med växter och krukor, gångar och stenar som är viktigt i de Assiatriska trädgårdarna.

Denna bild är tagen från en spång som är byggd upp bland palmkronorna så man inte lägger märke till dem.

Denna delen är skapad ganska nyligen och trädgården byggs ut hela tiden och avstånden är gigantiska. det kan vara lite kämpigt att ta sig runt i sina 30-35grader.

Om man tittar i överkant, är det något man känner igen från England.

Palmavdelningen med dessa enorma gamla palmer.

Terrakotta krukor i mängder.

Spången här i bakgrunden smälter bra in. Det var några bilder från denna världskända trädgård.
Detta är ett måste att besöka när man är i Thailand.
Man kan inte låta bli att bli inspirerad av en sådan Trädgård.
Mbh, gert-åke, "Lilla Sofiero", en del av Skåne.
 Större bild, tryck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0