Morron mat !

Nu när jag jobbar mindre, så är det jag som gör frukosten i huset, så mina tettingar är mätta o belåtna o får en bra start på dagen. Klockan sex är det uppstigning, på toa o tvätter händerna ordentligt, viktigt, ut i köket, rostar bröd o plockar fram från kylen, o ut i trädgårdslandet o växthuset, plockar det som behövs för frukosten.

Sallad, tomater, gurka, persilja o korriander, dill om det skall var någon fiskmacka.

Skär sallad, tomat, gurka, persilja o korriander, lägger allt i en glasskål, häller på olivolja, citronpeppar o salt samt en nypa socker, blandar runt med en sked o smakar av.

Saltat bregott eller smör,(allt annat är att förstöra smakerna) bred på ett täckande lager.

Täck hela mackan med sallad, tag inte ned i botten på salladsskålen för salladen har vattnat sig lite.

Täck smörgåsen med pålägget, ( skinka eller kasler) en klick dressing eller majonäs på toppen.

Garnera med gurkskiver som snittas o vrider ändarna på vars ett håll o lägger dem i dressingen, skär tomat i smala klyfter o stick in dem på siderna av gurkan, sick sedan in ett persiljeblad o mackan är klar.

När jag jobbade som 14;ton åring på Höganäs stadshotell som kock, komponerade jag denna macka som blev en storsäljare, jag gjorde även en leverpastej-, ost-, ål- o två sorters sillamada med samma försäljnings resultat...har även gjort gurksallad o tumatsallad som fortfarande serveras i de fina sarlongerna, sillbordet som jag stod för var det bara Spångens gästis som var den stora kongkuranten. Tänkbart att det kan blir något till nästa år i trädgården......

Frukostlåda för mina tettinga + frukt..

Hunden Tom beställer leverpastajsnittar på morgonen med inbakade vitaminer o katten Kajsa skall ha tonfisk på tallrik o den andra katten Lakriz vill ha burkmat i skål med färsk skivad gurka samt mjölk..

Frukosten serveras kl. 6,3o alla fina dagar i den Grekiska innergården. 
Hoppas detta inspererar er till att njuta lite av livet, det är alldeles för kort, för att slarvas bort.
MBH gert-åke *Lilla Sofiero, en del av Skåne*
REKLAM !
 www.bmt-ab.se
Tid att boka in uppdrag, NU. Rot= Proffs till halva priset.
Vi designar & stylar er trädgård, 40-år i branschen.
Spec. Installationer & teman, såsom, Asia, medelhav m.m.
Bygger & anlägger och förvaltning/skötsel av trädgård/fastighet.
Designer/trädgårdskonstnär; Gert-Åke Yamdee Andersson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0